Stenålderskost

 

Stenålderskosten bygger på idén att äta enligt den äldre stenåldern, paleolitikum. Enligt denna kostlära finns det flera hälsofördelar med att äta som våra förfäder gjorde. Genom att annamma denna kost ska man både kunna leva längre och må bättre. Den paleolitiska kosten betraktas som den kost människan egentligen är ämnad att äta eftersom man åt denna under en så pass lång tid under människans utveckling. Den moderna kosten däremot ses som någonting främmande och en bidragande orsak till den ohälsa vi ser idag.

Den moderna kosten

Idag finns det mat i överflöd samtidigt rör vi på oss mycket mindre än under paleolitikum. Medans våra förfäder fick jaga sin mat går vi helt enkelt till närmsta matlivsaffär. Övervikt och ohälsa är en direkt konsekvens av det enorma utbudet av onyttig mat och bristen på motion.

Stenålderskostens näringsämnen och dess fördelar:

Kolhydrater
Den paleolitiska kosten innehåller kolhydrater med lågt GI. GI(Glykemiskt index) är ett mått på hur snabbt ditt blodsocker höjs. Livsmedel med lågt GI ger en långsam blodsockerstigning medans matvaror med högt GI ger en snabb stigning.

Protein
Den paleolitiska kosten är i regel rik på animaliska proteinkällor.

Några fördelar med att äta mer protein är:

  • Näringsämnet är mättande
  • Ger en ökad kaloriförbrukning
  • Ger en balanserad blodsockerkurva

Fett
Paleolitisk kost innehåller en mindre mängd mättat fett istället äter man mer omättat och enkelomättat fett.

Stenålderskostens syn på alkohol

Rödvin innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler. En måttlig konsumtion av rödvin kan ge goda hälsoeffekter. Några av dessa är:

  • Minskad risk för diabetes typ 2
  • Minskad risk för benskörhet

Övrig alkohol som sprit, likör och alkoläsk betraktas som skadliga och bör därför undvikas.

Några av stenålderskostens hälsofördelar är:

  • Lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar
  • Lägre risk för diabetes typ 2
  • Lägre risk för vissa cancerformer

Följer man stenålderskosten strikt ska man utesluta följande livsmedel:

  • Mejeriprodukter
  • Spannmålsprodukter
  • Baljväxter
  • Dra ner på salt och socker

Om du vill äta delvis paleolitiskt:

  • Konsumera mindre glutenprodukter
  • Dra ner på laktosprodukter
  • Välj nyttigare spannmålsprodukter som till exempel quinoa och dinkel
  • Ät mer frukt och grönt

Träning
Är man väldigt fysisk aktiv kan det vara svårt att få i sig alla kolhydrater om man äter strikt paleolitiskt. Äter du däremot en delvis paleolitisk kost kan du få i dig mer kolhydrater genom att äta bland annat ris och potatis.

(källa: Paulún, F. (2005). Paulúns Stenålderskost. Stockholm: Fitnessförlaget)

Läs mer om stenålderskosten!

stenåldersdietPaulúns stenålderskost  kan du läsa mer om stenålderskost för den moderna människan. Du guidas i vilka livsmedel som får dig att må bra samt vilka du ska undvika. Det bjuds även på menyförslag. Köp boken: Bokus

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)