South Beach-dieten

 

south beach metodenSouth Beach-dieten är utvecklad av den amerikanska hjärtspecialisten Arthur Agatston. Hans bok ”The South Beach-diet” har blivit en enorm succé och sålts i miljontals exemplar världen över.

Enligt upphovsmakaren ska man genom att följa dieten motverka risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom, diabetes, högt blodtryck och övervikt.
Tanken bakom South Beach-dieten är att man ska äta rätt sorts kolhydrater och rätt sorts fetter.

South Beach-dieten är uppdelad i tre faser:

South Beach dieten Fas 1:

Fas ett varar under två veckor och är känd som den ”strikta” delen av dieten. Under denna fas äter man rikligt med protein och nyttiga fetter samt kolhydrater med lågt glykemiskt index. Man ska äta normalstora portioner som man blir mätt av men inte mer. Under denna fas går man ner i genomsnitt 3- 6 kilo.

Mat man får äta är till exempel: kött, kyckling, kalkon, fisk och skaldjur. Du får även äta mycket grönsaker. Ägg, ost och nötter går också bra att äta. Det rekommenderas att använda olivolja till salladen.

Mat man inte får äta är: pasta, ris, bröd och potatis. Vidare begränsas sockerintaget, även frukt är förbjudet att äta. Det går bra att dricka vatten, kaffe och te men alkohol ska undvikas helt.

South Beach dieten Fas 2:

Under denna fas ska du äta som i fas ett men det är nu även tillåtet att äta hälsosamma kolhydrater med lågt glykemiskt index. Du får bland annat äta: fullkornsbröd, fullkornspasta, råris och frukt med lågt GI-värde. Det rekommenderas att börja med en frukt per dag för att undvika för hög blodsockerstegring. Du får nu även dricka måttliga mängder vin. Välj helst rött vin som har flera hälsofördelar. Fas 2 varar tills du har nått din målvikt. De flesta går ner mellan 0,5 och 1 kilo per vecka under denna fas.

South Beach dieten Fas 3:

Sista fasen börjar när du har nått din målvikt. Du ska nu fortsätta att följa de principer du lärde dig i de tidigare faserna. Du ska göra smarta matval så du behåller din nya hälsosamma vikt livet ut.

South Beach dieten om motion:

Dieten uppmuntrar till att man rör på sig. Vardagsmotion i form av en kort rask promenad per dag rekommenderas. Glöm inte bort att stretcha efter träningen för att minska skaderisken. Stretching är även bra för cirkulationen och lungfunktionen. Man bör även införa lite styrketräning i motionsrutinerna. Styrketräning bidrar bland annat till ökad ämnesomsättning.

 Lär dig mer om South-Beach dieten

south beach bantningThe South Beach Diet av Arthur Agaston
I denna storsäljande bok får du all information du behöver för att äta enligt South beach dieten. Detaljerade måltidsplander och recept gör det lätt att följa dieten. Köp boken: Bokus

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)