Medelhavsdieten

 

medelhavskosten Medelhavsdieten går ut på att man följer en kost som kännetecknas av traditionell mat och dryck för länderna runt Medelhavet. Medelhavskosten förknippas vanligtvis med mat från Italien, Grekland, Spanien och Frankrike, men begreppet inkluderar även Mellanöstern och de nordafrikanska länderna. Medelhavsländerna har som tradition att inleda måltiden med små aptitretare till exempel tapas i Spanien eller mezedes i Grekland. Smårättarna kan vara både kalla och varma och är oftast väldigt varierande med rika smaker. Vid länderna runt medelhavet tar man ofta god tid på sig vid matbordet och njuter av god mat och dryck med gott sällskap.

Medelhavskostens livsmedel och dess fördelar:

Vitlök
Vitlök har länge hyllats för sina goda hälsoeffekter och används flitigt i medelhavsköket. Vitlök hjälper bland annat till att stärka immunförsvaret.

Frukt
Frukt är bland det nyttigaste man kan äta. Runt Medelhavsländerna så hittar man flera olika frukter och konsumtionen är hög. Frukt är bland annat rikt på antioxidanter, fibrer och vitaminer.

Nötter
Nötter äts som de är eller används i matlagning eller i olika bakverk. De innehåller mycket kalorier men har en bra fettkvalitét. Nötter är även rika på vitaminer.

Olivolja
Olivolja är en viktig del av medelhavskosten. Oljan innehåller enkelomättade fettsyror som har en positiv effekt på kolesterolhalten i blodet. De sänker det onda kolesterolet, LDL medans de höjer det goda kolesterolet, HDL. Olivolja är även rikt på antioxidanter.

Fisk och skaldjur
Närheten till havet har gett fisk och skaldjur en central plats i medelhavsdieten. Fisk är rikt på det mättande näringsämnet protein. Feta fiskarter som till exempel lax och makrill innehåller även en hög halt av de nyttiga fettsyrorna omega-3.

Omega 3-fettsyror har följande effekt på hälsan:

  • Sänker blodtrycket
  • Minskar risken för blodproppar
  • Anti-inflammatoriska effekter

Några exempel på populära fiskrätter runt medelhavet är: bouillabaisse och bläckfisk.

Spannmålsprodukter
Bröd serveras alltid till maten runt medelhavet. Det används även i olika sallader till exempel italienska panzanella.

Grönsaker
Sallad har en given plats på matbordet runt länderna kring medelhavet. Grönsaker innehåller fibrer samt rikligt med vitaminer.

Baljväxter
Baljväxter som till exempel bönor, ärter och linser är en basföda runt medelhavet. De innehåller gott om fibrer och en har en låg fetthalt. Baljväxter är dessutom väldigt mättande.

Medelhavskostens syn på alkohol
Dieten tillåter rödvin i måttliga mängder. Rödvin innehåller bland annat antioxidanter. En måttlig konsumtion av alkohol kan bland annat minska risken att drabbas av hjärtinfarkt och blodproppar.

Medelhavskostens effekter på hälsan:

  • Studier har visat att kosten kan ge ett längre liv
  • Risken för att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar minskar
  • Medelhavsmat är även kopplad till färre cancersjukdomar

Medelhavsdieten är inte en typisk diet som man går på för att snabbt gå ner i vikt. Istället handlar det om att man ändrar sin livsstil för förbättrad hälsa. Att man även går ner några kilon är bara ett plus.

(källa: Klein, Ö., Hellénius, M-L., Aspegren, J., Bengtsson, J. (2006). Medelhavsmat förlänger livet. Västerås: ICA bokförlag)

Läs mer om Medelhavskosten!

medelhavsmatMedelhavsmat förlänger livet bjuder på 54 härliga recept inspirerade av Medelhavet. Du lär dig bland annat laga en siciliansk strömmingslåda och chilimarinerade medelhavsräkor på spett med citron. I boken kan du även läsa om de medicinska fördelarna med att äta medelhavsmat. Köp boken: Bokus

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)