LCHF-dieten

 

LCHF kostLCHF står för Low Carb High Fat, alltså mat med lite kolhydrater och mycket fett. En kost med mindre kolhydrater och mer fett ska enligt LCHF förespråkare hålla oss mätta längre samtidigt som det ökar vår fettförbrukning.

LCHF om kolhydrater

Lchf dieten förespråkar att man ska undvika att äta snabba kolhydrater och istället äta långsamma kolhydrater.

Snabba kolhydrater
I dagens stressiga samhälle är den kolhydratrika snabbmaten det lättillgängliga alternativet och konsumtionen av snabba kolhydrater är högre än någonsin. Snabba kolhydrater gör att blodsockret raskt stiger. En för snabb stigning innebär oftast också en för snabb sänkning. Insulin är ett viktigt hormon som kroppen producerar för att hålla blodsockret i schack. När du ätit frisätts en liten mängd insulin för att se till att man aldrig drabbas av ett för högt blodsocker. En kost med för mycket snabba kolhydrater innebär dock att kroppen måste producera för mycket insulin. En för stor dos av insulin får en fettinlagrande effekt och ökar risken att bli överviktig. En svängig blodsockerkurva påverkar även humöret och gör oss trötta och ofokuserade. Snabba kolhydrater finns i bland annat: socker och stärkelserik mat som till exempel pasta, ris, potatis och bröd.

Långsamma kolhydrater
Till skillnad mot de snabba kolhydraterna så ger de långsamma kolhydraterna en jämn blodsockerkurva. Ett jämt blodsocker håller oss skärpta och lugna. LCHF dieten innehåller långsamma kolhydrater som till exempel ovanjordsgrönsaker, nötter samt mejeriprodukterna ost och grädde.

LCHF om fett

LCHF läran förespråkar att ett högt fettintag är en förutsättning för att komma åt kroppsfettet och minska i vikt. Fettet ska helst vara naturliga fetter från djurriket (animaliska fetter). Onaturliga fetter som transfetter, härdade fetter och omestrade fetter ska undvikas.

Vilka fetter ska man äta enligt LCHF?

Fetter som rekommenderas:
Smör, ister, grädde och kokosfett.

Fet fisk
Fet fisk kan man äta med gott samvete. Till exempel lax, makrill och tonfisk. Fet fisk är rik på omega 3 som är bra för hälsan.

Oljor
Välj kallpressad olivolja och rapsolja.

Nötter
Alla sorters nötter går bra att äta. Nötter innehåller protein, mineraler, vitaminer och antioxidanter.

Feta frukter
Avokado går utmärkt att äta. Frukten innehåller bland annat de nyttiga fettsyrorna omega 3.

Fördelar med att äta fett:

  • Fett är mättande
  • Ökar fettförbränningen
  • Ger balanserad blodsockerkurva.
  • Fett innehåller vitaminer

LCHF om protein

Näringsämnet protein håller dig mätt länge och ger dig en jämn blodsockerkurva. Protein ökar även din kaloriförbrukning. Proteinrika råvaror du kan äta enligt LCHF dieten är bland annat: ägg, fisk, kött och fågel.

Lightprodukter
Enligt LCHF ska du undvika alla lättprodukter och sötningsmedel.

Läs mer om LCHF dieten!

Lchf matLCHF Husmanskost av Anna Hallén
I boken delar författare själv med sig av sina erfarenheter av LCHF. Du får en massa bra och användbara tips samt över 70 recept på lättlagade och mättande LCHF maträtter. Köp boken här: Bokus

  One Response to “LCHF-dieten”

  1. Ska börja följa denna diet fr.m IDAG! skitbra verkligen, önska mig lycka till!

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)