Isodieten

 

Isodieten är en ny populär lågkolhydratsdiet som är uppbyggd kring idén att kombinera fördelarna hos flera olika dieter under en och samma metod. Dieten grundades av de framstående näringsfysiologerna: Kristina Andersson, Martin Brunnberg och Fredrik Paulún. Tanken bakom dieten är att man äter isokalorisk, vilket innebär att energin fördelas jämnt mellan de olika näringsämnena: kolhydrater, fett och protein. Dieten är inte tänkt som en korttidsdiet utan är uppbyggd för att ge långsiktiga resultat.

För vem passar isodieten?
Isodieten är framtagen för dig som vill gå ner i vikt men dieten är även lämplig för personer med högt blodsocker, till exempel diabetiker. Den är även glutenfri vilket gör att den passar känsliga magar.

Isodietens grundstenar:

Regelbundna måltider
Isodieten betonar vikten av att äta regelbundet. Dieten är uppdelad på fem måltider per dag: frukost, lunch och middag, samt två mellanmål. Måltiderna är konstruerade för att ge 1600 kilokalorier per dag. Detta bör dock anpassas efter kön, vikt och graden av fysisk aktivitet. Maten som rekommenderas är rik på både fibrer, vitaminer och mineraler. Livsmedlen som valts ut har även ett högt innehåll av antioxidanter.

Lågt GI
Kosten ska ha ett lågt GI. Långsamma kolhydrater ger en balanserad blodsockerkurva, bättre mättnad, minskat sötsug samt förbättrar fettförbränningen.

Fett och protein
Dieten uppmanar till att äta näringsämnena fett och protein som mättar bra samt håller blodsockret balanserat under en längre tid.

Mättnad
När isodieten utvecklades lades stor fokus vid mättnad. Därför skulle ett alternativt namn till dieten även kunna vara ”mättnadsdieten”. Portionerna ska vara tillräckligt stora för att man ska känna sig mätt och belåten, då slipper man bli vrålhungrig och kan lättare stå emot frestelser.

Isodieten om träning
Dieten betonar vikten av att röra på sig och uppmanar till 60 minuters aktivitet per dag, vilket även innefattar vardagsmotionen. Vill man optimera förbränningen ska man även inkludera ett styrketräningspass i veckan.

Isodieten om alkohol
Under viktminskningsperioden ska alkohol uteslutas helt ur kosten. När man har nått sin målvikt är det däremot tillåtet att konsumera måttliga mängder alkohol.

(källa: Andersson, K., Brunnberg, M., Paulún, F. (2009). Isodieten:gå ner ett kilo i veckan. Stockholm: Fitnessförlaget)

Lär dig mer om Isodieten

iso dieten bokIsodieten: gå ner ett kilo i veckan
I boken hittar du ett 8-veckors komplett kostprogram med dagens alla mål. Genom att följa programmet får i dig tillräckligt med näring för att hålla dig mätt och energifull. Du får även andra bra tips som gör det lättare att följa din nya hälsosamma diet. Boken finns att köpa här: Bokus

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)