GI-metoden

 

GI kost
Glykemiskt index (GI) är ett mått på hur mycket blodsockret stiger efter du har ätit kolhydrater. Kolhydrater som snabbt bryts ner under matsmältningen har ett högt GI och ger en snabb och hög blodsockerhöjning. Motsatsen gäller för kolhydrater som har ett lågt GI. Dessa bryts ner långsamt och ger en planare blodsockerkurva. En av grundstenarna inom GI-metoden är att du ska välja råvaror som ger en jämn och stabil blodsockerkurva.

Hur får man en balanserad blodsockerkurva?

Ät mer protein
Protein är ett näringsämne som ger bra mättnad. Protein håller även blodsockerkurvan i schack och stimulerar muskeltillväxten. Näringsämnet finns rikligt i bland annat kött, fisk, fågel och bönor.

Välj rätt fett
Välj helst omättade fetter som finns i till exempel fisk. Nyttiga fetter mättar bra, ger en jämn blodsockerkurva och ökar fettförbränningen. Undvik konstgjorda fetter som du hittar i bland annat kakor och godis.

Ät regelbundet
Ät ungefär var tredje timme för att inte blodsockret ska sjunka för mycket. Genom att äta mindre måltider oftare så håller du blocksockerkurvan jämn. Du ökar även kroppens förbränning när du äter ofta.

Ät lagom stora portioner
Ät dig mätt men inte proppmätt. Tänk på att även nyttig mat med lågt GI i för stora mängder leder till att kroppen måste frigöra mer insulin.

Ät mat med lågt GI
Långsamma kolhydrater ger dig en jämn och utdragen blodsockerkurva. De håller dig mätt längre och minskar sötsuget.

GI tabell

Lågt GI: Livsmedel med GI under 55
Medelhögt GI: Livsmedel med GI mellan 55-70
Högt GI: Livsmedel med GI över 70

Exempel på livsmedel med lågt GI: Quinoa, bulgur, avokado, grapefrukt, nötter, aubergine, squash och spenat.

Exempel på livsmedel med högt GI: Cornflakes, pommes frites, vetemjöl, öl, godis, pizza och popcorn.

Läs mer om GI-metoden!

gi matOla Lauritzon: Mina samlade erfarenheter av GI-metoden
I denna bok delar GI-gurun Ola Laritzon med sig av sina bästa GI tips. Det bjuds bland annat på menyförslag, tips om nyttiga råvaror samt grundrecept. Du får även bra råd om enkel träning och allmänna hälsotips. Boken är väldigt lättläst och utmärkt för dig som är ny på GI och vill lära dig mer. Köp boken här: Bokus

(källa GI tabell: Paulún, F. (2008). Sanningen om GI (s. 173) . Stockholm: Fitnessförlaget)

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)